Marowijnestraat 11, 1058VS Amsterdam directie@stichtingbossanova.nl +31(6)41585533

Missie

“Bossanova” is de naam van een muzikale stroming afkomstig uit Brazilië, ontstaan in de jaren ’50, maar betekent ook in alledaagse taal “iets nieuws”.

Stichting Bossa Nova is opgericht in 2017, geïnspireerd door het werk van Braziliaans-Nederlandse theatermaker Marcella Wisbrun. Sinds 2010 maakt Wisbrun theaterprogramma’s waarin ze Nederland én Brazilië samen ten tonele brengt: haar handelsmerk is dan ook het afzetten van de Braziliaanse passie en spiritualiteit tegen de Nederlandse nuchterheid.

Deze innoverende en diverse vorm van podiumkunsten wil de stichting tillen naar een breder en groter publiek en bereik. De stichting heeft als missie een frisse wind te willen zijn in de huidige cultuursector in Nederland – iets nieuws.

Stichting Bossa Nova wil zich de komende jaren (2018-2021) ontwikkelen tot een herkenbaar en toonaangevend creatief platform binnen de culturele sector. Enerzijds door het bieden van een podium voor creatieve en innoverende kunstenaars zoals Marcella Wisbrun en het bundelen van artistieke krachten die zich bezighouden met diversiteit en het spanningsveld tussen amusement en autonome kunst. En anderzijds door zich te ontwikkelen in een culturele organisatie die zich op een ondernemende, proactieve en creatieve manier richt op het zoeken naar innovatieve financieringsmethoden en het vinden van een betrokken publiek voor de artistieke projecten die door de makers van Stichting Bossa Nova bedacht worden.

Willem Nijholt, beschermheer van Stichting Bossa Nova, heeft vrijwel alle vormen van acteren verkend, waardoor hij moeilijk in één hokje te plaatsen is. Zo veelzijdig als Nijholt is, wil Stichting Bossa Nova ook zijn.

DE 7 KERNWAARDEN van Stichting Bossa Nova

1. Stichting Bossa Nova maakt muzikaal theater, en muziek is zodoende een kernonderdeel van haar werk.

2. Stichting Bossa Nova is een multiculturele stichting, en slaat bruggen tussen van origine Nederlandstalig werk en dat uit exotische landen zoals, bijvoorbeeld en in eerste instantie met name, Brazilië. Zodoende probeert zij in haar werk altijd een bijdrage te leveren aan diversiteit en tegelijkertijd aan de Nederlandse taal.

3. De identiteit en uitstraling van Stichting Bossa Nova is: optimisme van een ongekende grootte – hoop en iets nieuws. Stichting Bossa Nova wil een community zijn voor mensen die zich zielsverwant voelen met deze Bossanova’ way of life en biedt haar publiek de mogelijkheden hier een onderdeel van uit te maken.

4. Stichting Bossa Nova zoekt in haar beeld- en vormtaal altijd een midden tussen populaire- en hoge kunst.

5. Stichting Bossa Nova heeft onafhankelijkheid hoog in het vaandel staan, en zal derhalve altijd de volledige controle over het productieproces van haar artistieke producten houden. Dit vanuit het idee dat hoe er geproduceerd wordt, mede bepaalt wat de inhoud is van wat er geproduceerd wordt.

6. Stichting Bossa Nova zoekt vanuit de artistieke producten altijd naar de ultieme mogelijkheden voor creatief ondernemerschap.

7. Stichting Bossa Nova probeert altijd bruggen te slaan naar andere segmenten van de samenleving, en probeert hiermee een draagvlak te creëren voor haar werkzaamheden en de kunsten in het algemeen.